„Mindenkiben van született tehetség, de csak
kevesekben van elegendő szorgalom, kitartás és energia, és az emberbe nehéz is
e tulajdonságokat belénevelni, hogy tényleg komoly tehetség legyen, vagyis azzá
legyen, ami: művekben és tettekben valósuljon meg. „
Friedrich Nietzsche
Spéderné Sebő
Edit vagyok a Térségi Alapfokú Művészeti Iskola intézményvezető-helyettese. Pedagógiai
életpályámra a folyamatos változás, és változatosság jellemző. Pályakezdő
pedagógusként alsós tanító és osztályfőnök voltam, később magyar nyelv és
irodalom szakos középiskola tanár, majd általános iskolai magyar nyelv és
irodalom szakos pedagógus, jelen pillanatban pedig dráma-és tánc tanszakot
tanítok 8-14 éveseknek. Tanári pályám során voltam tanító, általános iskolai tanár,
középiskolai tanár, 2018 óta intézményvezető-helyettesként dolgozom.
Az oktatás átalakításával
megjelenő elvárások egyre magasabb szintű pedagógiai munkát igényelnek. Ezért
volt fontos számomra a folyamatos továbbképzés továbbtanulás, hogy megszerezzem,
azt a szakmai tudást, amely által képessé válok arra, hogy lépést tartsak az új
szakmai kihívásokkal.
Végzettségeim:
2008- Általános iskolai tanító (magyar nyelv
és irodalom műveltég terület)
2012- Okleveles magyartanár
2022- Közoktatási vezető szakirányú
szakképzettég, pedagógus szakvizsga
Egy jó pedagógus
a diákjai fejlődése, fejlesztése érdekében minden lehetőséget megragad, ezért,
amikor lehetőségem volt rá jómagam is részt vettem továbbképzéseken.
Többek közül például:
-
A
számítógép használata és az Interaktív tábla alkalmazása az oktatási
gyakorlatban
-
Nyitott
oktatási formák
-
Komplex
Instukciós Program (KIP) mint tanulói státuszkezelő eljárás
-
Felkészítés
az iskolai 5. évfolyamos tehetséggondozást támogató online mérés lebonyolításához
-
A
"boldogságórák" elméletének és módszertanának elsajátítása
Az újonnan
szerzett ismereteket, módszereket a tanóráimon a tanulói kompetenciák
fejlesztésére szívesen alkalmazom.
Pedagógus munkásságom
során Lev Tolsztoj méltán híres mondatai váltak a hitvallásommá.
„Ha egyszer a
pedagógus szereti a munkáját, akkor jó pedagógus lesz. Ha szereti tanulóit úgy,
mint apja és anyja, akkor jobb pedagógus lesz annál, aki minden könyvet
elolvasott, de nem szereti sem a munkáját, sem a tanítványait. Ha pedig
egyesíti önmagában munkájának s tanítványainak szeretetét, akkor tökéletes
pedagógus.”
Vallom, ha szeretettel, türelemmel, és
megfelelő szakértelemmel fordulunk a tanítványaink felé, akkor az a kapcsolat
gyümölcsöző lesz. Ezt mindig szem előtt tartottam a munkám során. Ebben
a felgyorsult világban törekszem arra, hogy felvegyem a gyerekek tempóját. Szeretem,
ha a tanítványaim jól érzik magukat az óráimon, és nem megfelelési kényszerből,
hanem szívesen tanulják tantárgyaimat. Ennek érdekében igyekszem a
leghatékonyabb, legeredményesebb módszereket, változatos munkaformákat, IKT
eszközöket alkalmazni a tanítási órákon, amelyekkel felkeltem a tanulóim
érdeklődését, gondolkodtatom, cselekedtetem őket, fejlesztem kompetenciáikat.
Felzárkóztatás
mellett nagy hangsúlyt fektettem a tehetséges tanulókra is.
Az igényes, szép
magyar beszéd ápolását, fejlesztését tanulóimnál magyartanárként pedagógus
pályám kezdetétől szívügyemnek tekintettem. Már az alsó tagozattól figyelemmel
kísértem az iskolában a kifejezően, értően olvasó, egyedi hangszínnel,
orgánummal rendelkező gyerekeket, felső tagozatos koruktól pedig iskolai, kis
körzeti versenyekre készítettem fel őket.
Diákjaim szép
eredményeket értek el körzeti, megyei, illetve országos versenyeken is.
Ebből az is
látszik, hogy a pályám során rengeteg pozitív élményt ért, a mindennapok apró
örömei, sikeres közös projektek, sikeres középiskolai felvételik, eredményes
versenyek, közösen megélt ünnepségek.
Hiszem, hogy
képes vagyok diákjaim számára megmutatni, megtanítani mindazt, amire
főiskolásként vállalkoztam. Ezek mellett biztos alapokat szeretnék adni
tanulóimnak, hogy a megszerzett ismeretekre építve tudják majd folytatni tanulmányaikat,
s elérjék kitűzött céljaikat.